SKINNY LIFE

tips eetbuien

De meeste mensen met anorexia hebben het regelmatig; een eetbui.

Voor de mensen die niet weten wat het is: als je een eetbui hebt dan eet je zoveel als je kan, prop je jezelf helemaal vol met (meestal ongezond en calorierijk) voedsel. Je hebt niet echt honger, maar wil gewoon eten en dus eet je al het eetbaars wat je in de kast kan vinden op. 

Eetbuien komen vaak voor uit verveling. De eerste tip is dan ook vermaak jezelf. Op het moment dat jij ergens mee bezig bent, krijg je veel minder snel de neiging om te eten en denk je er niet aan. Hieronder nog een aantal tips tegen eetbuien:

 

  • Eet nooit als je alleen bent. Als er andere mensen bij zijn dan eet je niet zo belachelijk veel
  • Als je wil eten, zet dan een alarm op 15 minuten en bedenk waarom je wil eten. Na 15 minuten heb je je hoogstwaarschijnlijk bedacht!
  • Ga voor de spiegel staan en kijk goed naar jezelf. Je bent dik, als je eet wordt je alleen maar nog dikker
  • Ga bewegen. Een rondje hardlopen bijvoorbeeld, dan focus je je ergens anders op én je verbrandt extra calorieën
  • Draai rondjes. Zo wordt je misselijk en heb je minder honger
  • Drink koffie of thee. (Liever thee daar zitten minder kcal in) Dat vermindert het hongergevoel
  • Drink lauw water. Hier wordt je ook misselijk van
  • Bezoek ana-sites zodat je niet vergeet waarom je het doet. Kijk ook naar thinspo en/of anti-thinspo
  • Praat met andere ana's. Zij begrijpen je
  • Bel iemand op. Zo vergeet je je honger
  • Doe iets ter afleiding. Kijk filmpjes, teken, ga naar buiten of wat dan ook om niet aan eten te denken.
  • Als je het eten al vast hebt, doe er dan een beetje afwasmiddel over. Zo kun je het niet meer opeten.
  • Als je dan toch moet eten, kies dan voor gezonde dingen. Zie hiervoor het kopje 'veilig eten'